Wat is een onwaardige erfgenaam?

In de wet staat: ‘hij die onherroepelijk is veroordeeld wegens een opzettelijk tegen de erflater gepleegd misdrijf is onwaardig om uit een nalatenschap voordeel te trekken’. De moord op een echtgenoot is een misdrijf en dus kan diegene die zijn of haar huwelijkspartner vermoordt niet erven uit de nalatenschap van de huwelijkspartner.

Ook het om het leven brengen van de ouder(s) heeft tot gevolg dat een kind niet kan erven van zijn/haar ouder(s). Maar zelfs diefstal wordt juridisch al gekwalificeerd als een misdrijf. Stel dat een kind geld steelt van zijn ouder die later komt te overlijden en dat kind voor die diefstal zou zijn veroordeeld, dan betekent dat dit kind onwaardig is om van die ouder te erven en dus ook geen recht heeft op de legitieme portie. In zo’n geval is het onterven van een kind dus volledig onterven. Een onwaardige erfgenaam krijgt helemaal niets uit de nalatenschap.

Type hier uw naam alstublieft
Invalid Input
Type hier uw e-mail adres waarop wij u kunnen bereiken
Invalid Input