MEER WETEN?

Lezen!

Artikelen die aan het denken zetten. Blogs die je scherp houden. Stukken die iedereen zou moeten lezen. Over huizen, kinderen, nieuwe en oude liefdes, leven en dood en alles daar tussenin. We schrijven én delen ze graag omdat we zeker weten dat u er wijzer van wordt. Hier vindt u een selectie die het lezen waard is. En waar niks menselijks vreemd is…

Schei uit: maak een scheiding niet moeilijker en kostbaarder dan nodig.

Schei-ui_20210802-141144_1

Steeds meer raak ik er als advocaat mediator van overtuigd dat het je plicht is om ex partners te beschermen tegen zichzelf en hen moet sturen om het scheidingsproces door te komen.

Als advocaat mediator, volgens de traditionele leer opgeleid, kom ik steeds meer terug van de bijna heilige graal dat eerst met partners uitvoerig moet worden stil gestaan bij de geschiedenis van de relatie, dat er voldoende ruimte moet worden gecreëerd voor emoties en dat vooral als mediator niet sturend moet worden opgetreden.

Met mijn ervaring van meer dan 25 jaar als scheidingsadvocaat-mediator ben ik meer en meer gaan beseffen dat het uitvoering stil staan bij de geschiedenis van de relatie en het voortdurend aandacht besteden aan emoties partijen belemmert, frustreert en hen geen stap verder helpt in hun scheidingsproces.

Misschien zeg ik het wat bout echter de ervaring leert dat het te lang stil staan bij de geschiedenis van de relatie met alle emoties van dien, mensen niet echt verder helpt.

Ex partners willen duidelijkheid over hun toekomst en deze duidelijkheid wordt opgeschort (vaak onnodig lang) doordat telkens wordt teruggekomen op emoties die spelen.

Mijn aanpak is om in het eerste gesprek al te komen tot de kern: wat moet er geregeld worden waar is men het over eens en waar over oneens. Aan het einde van het eerste gesprek krijgt een ieder huiswerk mee. Dat betekent feitelijk dat er in het tweede gesprek al duidelijkheid kan komen over alimentatie en afwikkeling huwelijkse voorwaarden/verdeling gemeenschap.

De emotionele afhechting van de scheiding doe je immers niet bij de advocaat aan tafel, maar bij de coach, psycholoog. Bovendien dat traject tijd nodig. Tijd heelt de wonden, de wonden worden niet geheeld door een onnodig lang echtscheidingsproces met navenante kosten.

Denk je aan scheiden of heb je andere vragen? Neem contact met ons op. Wij helpen je graag verder.

Een internationale echtscheiding
Schenking moet bij echtscheiding worden vergoed
  • Küppers & Odekerken Advocaten

Ginnekenweg 185